|
Wat zijn aselecte getallen? |
Aselecte getallen worden gemaakt met een aselector. Dit is een lotingsapparaat
dat aan de volgende eisen voldoet:
- Het apparaat kan herhaaldelijk worden gebruikt.
- Elke keer dat het apparaat wordt gebruikt, produceert het een van de getallen 1
t/m N als uitkomst, waarbij de waarde van N bekend wordt verondersteld.
- Elke keer opnieuw hebben alle mogelijke uitkomsten 1 t/m N dezelfde kans. Kennis
over eerdere uitkomsten helpt niet voor het beter voorspellen van de volgende
uitkomst. Kortom, elk voorspellingssysteem faalt.
Voorbeelden van aselectoren zijn een munt (2 uitkomsten, 1=kop, 2=munt), een dobbelsteen
(6 uitkomsten) en een roulette (37 uitkomsten, 0 t/m 36).
Met een 20-zijdige dobbelsteen kunnen aselecte getallen van willekeurige grootte worden gemaakt. Eén worp levert een cijfer op tussen de 0 en 9 (als van de uitkomsten 11 t/m 19 steeds 10 wordt afgetrokken, en 10 en 20 als 0 worden opgevat). Bijvoorbeeld: gooi voor een getal tussen de 1 en 400 drie keer. Dat levert een getal van drie cijfers. Is de waarde boven de 400, gooi dan opnieuw.
|
 |
|
Een aselector |
Met onderstaande aselector kunt u aselecte gehele getallen laten trekken.
Voer eerst een ondergrens en een bovengrens in. Na elke keer klikken op
de knop Trek wordt een aselect getal gegenereerd uit het aangegeven interval.
|
|